Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 

COĞRAFYA, İNGİLİZCE, TARİH VE TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSLERİNE YÖNELİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖĞRETMEN REHBER KİTAPLARI YAYIMLANDI

COĞRAFYA, İNGİLİZCE, TARİH VE TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSLERİNE YÖNELİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖĞRETMEN REHBER KİTAPLARI YAYIMLANDI

Ülkemizde sınıf içi değerlendirmede büyük ölçüde geleneksel ölçme araçlarına yer verilen sonuç odaklı değerlendirme yapılıyor. Ancak geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleri ile öğ­rencilerin üst düzey zihinsel özelliklerini ölçmek güçtür. Bu nedenle öğretmenlerin geleneksel ölçme değerlendirme yöntemlerine ek olarak alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme yöntemlerini kullanmalarının önemli olduğu düşünülüyor.

 Bu bağlamda daha önce biyoloji, fizik, kimya ve matematik derslerine yönelik Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitapları (9-12. sınıf) hazırlanmış ve öğretmenlerimizin kullanımına sunuldu.

Şimdi ise öğrenme öğretme sürecinde sınıf içi değerlendirmede süreç odaklı değerlendirme anlayışının geliştirilmesi ve ölçme araçlarında çeşitliliğin sağlanması amacıyla öğretmenlerimizin kullanımına rehberlik etmesine yönelik "Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı (9. Sınıf)", "İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı (9. Sınıf)", "Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı (9. Sınıf)" ve "Türk Dili ve Edebiyatı Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı (9. Sınıf)" hazırlandı. Rehber kitaplar Yönetici ve Öğretmen Kütüphanesi'nde yayımlandı.

Alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme örneklerini içeren öğretmen rehber kitapları;

·      Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesini,

·   Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesini,

·     Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlendirmenin ön plana çıkarılmasını amaçlıyor.

Bu amaçlar doğrultusunda coğrafya, İngilizce, tarih ve Türk dili ve edebiyatı derslerinin 9. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 7 kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirildi. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve çalışma kâğıtları hazırlandı. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı değil, bunun yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirildi. Seçilen kazanımlar için geliştirilen ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak bu rehber kitaplarda yer almayan kazanımlara uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik edeceği düşünülüyor.

Öğretmen rehber kitaplarındaki ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturuldu. Hazırlanan rehber kitaplarda sınıf içi değerlendirme örnekleri iki bölümden oluşuyor. Birinci bölüm, öğretmen sayfasıdır ve sınıf içi değerlendirme örneğinin nasıl kullanılması ile puanlanması gerektiği konularında öğret­mene rehberlik edecek. İkinci bölüm ise öğrencilere verilmek üzere hazırlanmış sınıf içi değerlendirme örneğini içeriyor. Bu sınıf içi değerlendirme örnekleri, örneğin yönergesi ve değerlendi­rilmesinde kullanılacak puanlama araçlarından oluşuyor.

Coğrafya, felsefe, İngilizce, tarih ve Türk dili ve edebiyatı derslerinin diğer sınıf düzeyleri için Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı hazırlama çalışmaları devam ediyor.

"Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı"na ulaşmak için tıklayınız.

Atatürk Bulvarı No 98 Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Bina Kat 5 Kızılay ÇANKAYA ANKARA - Personel İletişim

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.