Ülkemizde sınıf içi değerlendirmede büyük ölçüde geleneksel ölçme araçlarına yer verilen sonuç odaklı yani not vermek amacıyla değerlendirme yapılmaktadır. Ancak geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleri ile öğrencilerin üst düzey zihinsel özelliklerini ölçmek güçtür. Bu nedenle öğretmenlerin geleneksel ölçme değerlendirme yöntemlerine ek olarak alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme yöntemlerini kullanmalarının önemli olduğu düşünülmektedir.
Öğrenme öğretme sürecinde sınıf içi değerlendirmede süreç odaklı değerlendirme anlayışının geliştirilmesi ve ölçme araçlarında çeşitliliğin sağlanması, öğretmenlerimizin kullanımına rehberlik etmesi için "Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı", "Fizik Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı", "Kimya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı" ve "Matematik Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı" hazırlanmış olup ortaöğretim düzeyindeki diğer dersler için de öğretmen rehber kitabı hazırlık çalışmalarına başlanmıştır.
Alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme örneklerini içeren öğretmen rehber kitapları;
Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesini,
Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesini,
Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için
değerlendirmenin ön plana çıkarılmasını amaçlamaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda biyoloji, fizik, kimya ve matematik derslerinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde her ders özelinde yaklaşık 20 kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak bu rehber kitaplarda yer almayan kazanımlara uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Öğretmen rehber kitaplarındaki ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur.
Hazırlanan rehber kitaplarda sınıf içi değerlendirme örnekleri iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, öğretmen sayfasıdır ve sınıf içi değerlendirme örneğinin nasıl kullanılması ile puanlanması gerektiği konularında öğretmene rehberlik etmektedir. İkinci bölüm ise öğrenci sayfasıdır ve öğrencilere verilmek üzere hazırlanmış sınıf içi değerlendirme örneğini içermektedir. Bu sınıf içi değerlendirme örnekleri, örneğin yönergesi ve değerlendirilmesinde kullanılacak puanlama araçlarından oluşmaktadır.
Genel Müdürlüğümüzün biyoloji, fizik, kimya ve matematik sınıf içi değerlendirme öğretmen rehber kitaplarının tanıtımı ve kullanımına yönelik Öğretmen Bilişim Ağı'nda (ÖBA) yayınlanmak üzere her bir rehber kitap için video çekimleri yapılmakta olup ÖBA'ya yüklenerek videoların ilgili branş öğretmenlerimize rehber olması sağlanacaktır.
Hazırlanan "Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı", "Fizik Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı", "Kimya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı" ve "Matematik Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı"na OGMMateryal web sitesinde oluşturulan "Yönetici ve Öğretmen Kütüphanesi" bölümünden erişilebilir.
Kitaplara erişmek için tıklayınız.